Veel voorkomende andere medische problemen

Te lange tanden en het niet goed op elkaar staan van tanden/kiezen (=maloclussie)

Dit is het meest voorkomende probleem, aangezien konijnentanden tijdens de hele levensduur blijven groeien en door middel van eten afgesleten moeten worden om op de juiste lengte te blijven. Als het eten niet genoeg vezels bevat of de tanden niet goed op elkaar staan (malocclusie), worden ze te lang. Bij te lange tanden ontstaan haken die in de wang en tong kunnen prikken en zo veel pijn, mondinfecties en zweren kunnen veroorzaken. Ook is het konijn dan niet langer in staat voedsel op te pakken en op te eten. Verschijnselen zijn onder meer het verlies van eetlust, gewichtsverlies, kwijlen en abcessen op snuit en kaak. Ook ooginfecties en aangekoekte keutels rond de staartaanzet kunnen een teken van tandproblemen zijn.

Konijn gebit

Bij sommige konijnenrassen is malocclusie van de voorste snijtanden aangeboren. Deze konijnen zullen hun hele leven lang regelmatig behandeld moeten worden, maar nog beter is om de snijtanden te laten trekken. Dan komt het probleem niet meer terug en konijnen kunnen hier heel goed mee eten. Hieronder ziet u de snij- en stiftanden die we bij een konijn hebben getrokken.

Tanden konijn

Bij oudere konijnen kunnen de voortanden ook scheef gaan staan en door blijven groeien. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de voeding. Een juiste voeding is essentieel voor het welzijn van uw konijn (zie het hoofdstuk over voeding). Problemen komen vooral voor als uw huisdier niet voldoende vezels eet in de vorm van hooi, gras of plantbladeren om de tanden snel genoeg af te slijten. Problemen kunnen zich ook voordoen als uw konijn de biks in een mueslimix niet wil eten, aangezien de biks calcium en fosfor bevatten die essentieel zijn voor een goede groei van botten en tanden. Het gebit van uw konijn moet regelmatig gecontroleerd worden, bij voorkeur tegelijk met de jaarlijkse vaccinatie.

Huidziekten

Oormijten zijn kleine parasieten in de gehoorgang van konijnen. Ze kunnen overmatige productie van oorsmeer veroorzaken die gepaard gaat met klinische symptomen zoals met het hoofd schudden, aan het oor krabben en bloed rond de gehoorgang. Dit komt het vaakst voor bij rassen met hangoren.

Andere mijten veroorzaken droge huid en roos op de rug en schouders. Deze kunnen ook bij mensen een lichte huiduitslag veroorzaken, dus konijnen met mijten moeten snel behandeld worden.

Als het hok niet regelmatig (minimaal 1 keer per week) verschoond wordt, kunnen de pootjes van uw konijn gaan zweren en geïnfecteerd raken, vooral als het konijn ook nog te zwaar is. Dit wordt ook wel pododermatitis genoemd en is pijnlijk voor uw konijn (zie de foto hieronder). De poten moeten regelmatig worden gecontroleerd en de nagels zo nodig geknipt. Met de juiste techniek is dit laatste niet moeilijk, graag doen wij dit een keer voor u voor.

Konijn pododermatitis

Diarree

Diarree is een veel voorkomend probleem bij tamme konijnen. Ernstige diaree kan levensbedreigend zijn en u moet dan ook contact met de praktijk opnemen. Sommige maagdarminfecties die diarree veroorzaken, kunnen binnen 24 uur dodelijk zijn. Konijnen met diarree raken snel uitgedroogd en moeten vloeistof toegediend krijgen. Soms moet dit per infuus. Als konijnen zelf niet willen eten is het belangrijk om ze te dwangvoeren. Ook een vezelrijk dieet (hooi of gras) heeft een beschermende werking tegen diarree en zachte keutels.

Konijn dwangvoeren

In de zomer kunnen diarree of aangekoekte zachte keutels vliegen aantrekken, die hun eitjes rond de staartaanzet leggen. Uit deze eitjes komen maden. De maden (die soms al binnen een dag uit de vliegeneitjes komen) voeden zich niet alleen met de aangekoekte keutels, maar ook met de konijnen zelf. Dat is een hele pijnlijke en vaak levensbedreigende situatie. In de zomer moet u uw konijn twee keer per dag controleren en er altijd voor zorgen dat de bedding schoon en droog is. Wij verkopen het middel Nomyiasis, waarmee u de kans op maden kunt verkleinen. Het allerbelangrijkste is goede hygiëne en een snelle behandeling van bijbehorende gezondheidsproblemen.

Konijn maden 1   Konijn maden

Narcose bij konijnen

Veel eigenaren maken zich zorgen over de risico’s van narcose bij konijnen. Vroeger stonden konijnen erom bekend dat ze moeilijk veilig onder narcose te brengen waren. Sterilisatie van konijnen is tegenwoordig echter een routine-ingreep en met moderne medicijnen en de huidige expertise van dierenartsen is er geen reden om overbezorgd te zijn. Alle narcosemiddelen brengen een klein risico met zich mee, ongeacht welk dier het betreft, maar er wordt alles aan gedaan om de narcose van uw konijn zo veilig mogelijk te laten verlopen.