Vaccinatie en medisch onderzoek

Konijn 5 wekenUw konijn moet worden ingeënt tegen het viraal haemorrhagisch syndroom (afgekort VHS) en myxomatose. VHS wordt ook wel rabbit haemorrhagic disease (afgekort RHD) of viral haemorrhagic disease (afgekort VHD) genoemd. Myxomatose en VHS kunnen bij niet-ingeënte konijnen een dodelijk verloop hebben en er is voor geen van deze twee ziekten een specifiek geneesmiddel. De enige bescherming die u uw konijn kunt bieden, is vaccinatie.

VHS wordt verspreid door direct contact tussen konijnen (zowel wilde als tamme), maar besmetting met het virus kan ook indirect plaatsvinden via mensen, kleding, schoenen, andere voorwerpen en vlooien. Myxomatose wordt gewoonlijk verspreid door vlooien en andere bijtende insecten zoals muggen en wordt daardoor gemakkelijk overgedragen van wilde konijnen op tamme konijnen. Een gecombineerde myxomatose-VHS-vaccinatie kan al vanaf de leeftijd van 5 weken worden gegeven, met daarna elke 12 maanden een herhalingsinjectie.

Jaarlijkse gezondheidscontrole

Konijnen Jack en WitjeDe beste manier om gezondheidsproblemen bij uw konijnen te voorkomen is door een regelmatige gezondheidscontrole. Dit vindt idealiter eens per jaar plaats, tegelijk met de vaccinaties. Uw konijn wordt dan helemaal onderzocht, we kijken naar de ogen, neus, oren, luisteren naar het hart en longen, voelen naar de buik. Ook wegen we uw konijn en knippen eventueel de nagels bij als deze te lang zijn. We bekijken ook goed de snijtanden en als uw konijn het toelaat kunnen we achterin de bek kijken of er haken op de kiezen aanwezig zijn. Voor een uitgebreide gebitscontrole moet uw konijn onder narcose gebracht worden.